خانم روانشناس
0

ویژگی‌های یک پدر خوب: چه ویژگی‌هایی باید در یک پدر وجود داشته باشد؟

بازدید 3

ویژگی‌های یک پدر خوب: چه ویژگی‌هایی باید در یک پدر وجود داشته باشد؟

«یک روز پدر فوق العاده ای خواهی شد.»

این جمله برای هر مردی که آرزوی پدر شدن داشته باشد، معنای عمیقی دارد، بخصوص اگر قلباً به زبان آورده شده باشد. چه می شود که کسی این جمله را به زبان می آورد؟ ویژگی هایی که نشان می دهند یک مرد گزینه ی مناسبی برای پدر شدن است، چه هستند؟

در ادامه به این ویژگی ها خواهیم پرداخت و از نشانه هایی خواهیم گفت که می گویند مردی یک پدر عالی خواهد شد.

1. با بچه ها راحت است

یکی از مشخصه های کلیدی مردی که مناسب پدر شدن است، رفتار او با کودکان است. آیا بچه ها از او خوش شان می آید؟ یا از آن مهم تر اینکه، آیا او از بچه ها خوشش می آید؟

گرچه هر مردی که در آینده پدر خواهد شد، فوراً از خود علاقه ای طبیعی به بچه ها نشان نمی دهد، اما یک علاقه ی قلبی و توجه به بچه ها اغلب از قبل بروز می یابد. یک پدر خوب می تواند میان یک دوست خوب بودن و یک شخصیت مقتدر شایسته ی احترام و اطاعت بودن، تعادل برقرار کند.

او می تواند خودش را به جای بچه ها بگذارد و از دید آن ها به مسائل نگاه کند.

2. با حیوانات و دیگران مهربان و دلسوز است

نحوه ی رفتار آدم ها با حیوانات چیزهای زیادی را درباره ی آن ها آشکار می کند. مردانی که رفتار خشنی با حیوانات دارند، اغلب پدران پرخاشگر و سختگیری می شوند که محبت و صبوری ای برای کودک خود ندارند. رفتار یک مرد با حیوانات خانگی هم می تواند تصوری از نقش آینده ی او به عنوان یک پدر هم به دست دهد.

آیا او به نیازهای آن ها توجه نشان می دهد؟ داشتن چنین خصوصیاتی یعنی او از نگرشی حمایتی نسبت به بچه ها برخوردار است.

3. در خانه احساس شادی می کند

برای یک پدر خوب بودن نیازی نیست از آن دست کسانی باشید که دوست دارند در خانه بمانند، اما مایل بودن به انجام کارهای خانگی و داشتن یک ذهنیت خانگی یا دست کم راحت بودن با آن به طور حتم کمک کننده است.

اگر مردی دلش می خواهد دائماً به همراه دوستانش به ماجراجویی های بزرگ برود با دست به کارهای پرریسک بزند، این امر نشان می دهد او نمی تواند پدری قابل اتکا باشد. پدرانگی مستلزم صرف زمانی قابل توجه در خانه است، از جمله انجام بیشمار مسئولیت های خانگی.

مردی که آماده ی پدر شدن است، پذیرای این موضوع است و انجام وظایف خانگی و داشتن مشارکت فعال در مسئولیت های مربوط فرزندپروری برای او رضایت بخش است. این امر داشتن صبوری در زمانی که کارها خوب پیش نمی رود و داشتن حس شوخ طبعی نسبت به درماندگی اجتناب ناپذیر ناشی از پرورش فرزند را هم دربرمی گیرد.

4. بامحبت است اما مرزبندی را هم بلد است

یک پدر خوب تجسمی است از گرما و محبت و در عین حفظ مرزبندی ها و مقررات. دستیابی به این تعادل کار ساده ای نیست و بسیاری از مردان در یکی از این دو زیاده روی می کنند: یا در مواجه با افراد و موقعیت ها خشم و واکنش بیش از اندازه ای از خود نشان می دهند یا بیش از حد منفعل اند و همه ی واکنش هایشان در ذهن خودشان اتفاق می افتد.

با دستیابی به این تعادل می توانید از محبت آمیز اما قاعده مند بودن تربیت فرزند خود مطمئن شوید و خود نیز از محبت و احترام قلبی او برخوردار شوید. بچه ها هم به رسیدگی نیاز دارند و هم به اصول و قاعده، اما بسیاری از اوقات، والدین به جای انجام هر دو، آن ها را از یکدیگر جدا می کنند.

5. خود انگیختگی و خود انظباطی دارد

پرورش فرزند کار ساده ای نیست و مملوء از موقعیت هایی است که شاید در آن ها راحت ترین گزینه هیچ کاری نکردن باشد، اما این کم کاری بعدها مشکلات بیشتر و بیشتری ایجاد خواهد کرد.

فرزندپروری نیازمند پیش قدم شدن و تلاش و  کوشش است، بنابراین داشتن برخوردی کنشگرایانه امری ضروری است. تنبلی و بی انگیزگی جایی در فرزند پروری مؤثر که لازمه ی آن تمرکز بر پرورش خودانگیختگی و مسئولیت پذیری است، ندارد.

با اضطراب آور شدن شرایط، آیا یک مرد به گوشه ای پناه می برد و شروع به بهانه آوردن می کند، یا اینکه از جای خود بلند می شود و تمام تلاش خود را برای مواجهه با مسائل و حل آن ها به آرام ترین شیوه ی ممکن می کند؟

روانشناسان می گویند مردانی که پتانسیل تبدیل شدن به یک پدر خوب را دارند می توانند احساسات منفی خود را کنترل و موقعیت های مشابه را به خوبی مدیریت کنند. آن ها همچنین قادرند حتی در موقعیت های اضطراب آور هم با دیگران با آرامش سازش و گفتگو کنند.

6. از خانواده ی باثباتی است

رشد کردن در یک محیط خانوادگی باثبات می تواند الگوهای ارزشمندی برای داشتن فرزندپروری مؤثر در اختیار بگذارد.

با این حال، کسانی که فرزند خانواده های به اصطلاح غیر کامل (مثل مطلقه یا بیوه بودن پدر یا مادر، ناتنی بودن پدر یا مادر و غیره) هم می توانند به پدران خوبی تبدیل شوند، به این شرط که به چالش های گذشته ی خود رسیدگی کرده باشند و به فرد قوی تری بدل شده باشند.

گرچه داشتن خانواده ی باثبات نشان می دهد که یک مرد با الگوی خوبی از پدرانگی و تأثیر پدر بزرگ شده است، اما این امری واجب نیست. برای بسیاری از مردانی که شرایط خانوادگی باثباتی نداشته اند، کار بر روی درونیات خود و تفکر درباره ی پدر خود می تواند بسیار کمک کننده باشد.

بیرون زدن از آن نگاه تک بعدی پدر خود که احتمالاً با آن دوران کودکی را ترک کردید، می تواند کمک کننده باشد. تازه کردن نگاه خود به او می تواند به شما کمک کند نگاه تان به خودتان را تغییر دهید و از ترس تکرار همان اشتباهات بکاهید.

7. به لحاظ فرهنگی پذیرای نقش پدر است

اساساً این میل و تعهد قلبی به پدر شدن است که پایه و اساس فرزندپروری مؤثر را تشکیل می دهد. گرچه برخی ممکن است بعد از پدر شدن رفته رفته به این نقش علاقمند شوند، اما وجود یک انگیزه ی اولیه برای تبدیل شدن به پدری خوب می تواند یک مرد را به میزان قابل توجهی برای این نقش مناسب کند.

بخش عمده ی این موضوع به شرایط فرهنگی ای بستگی ای دارد که در آن رشد کردیم. مردی که با این طرز فکر بزرگ شده که بچه داری کاری زنانه است، نمی تواند پدر چندان مسئولیت پذیر یا کمک کننده ای باشد.

در بسیاری از موارد، پای کلیشه های رایج در میان است. بسیاری از مردان هنوز بر این باورند که عوض کردن پوشک، شستن شیشه شیر و خواندن قصه پیش از خواب، کارهایی مختص به خانم ها هستند.

این امر به دعوا، سوء تفاهم، خستگی، انباشت دلخوری ها و تخریب سریع زندگی مشترک می انجامد.

8. به جزئیات توجه دارد و شنونده ی خوبی است

بچه دار شدن مستلزم این است که شنونده ی حواس جمعی باشد و چیزهایی که گفته می شود را به خاطر بسپارید. به علاوه، بی اعتنایی یا گوش ندادن جایی در آن ندارد. توجه به جزئیات و داشتن همدلی نسبت به نیازهای دیگران، نشانه های یک پدر خوب است.

چه سازش با آلرژی ها باشد و چه پرداختن به ترس ها، توانایی یک پدر در داشتن توجه به جزئیات ظریف و واکنش به آن ها باعث شکل گیری فضایی سازنده می شود.

9. از احترام دوستان و همکارانش برخوردار است

فرزندپروری مؤثر چیزی است میان حفظ انضباط و کسب احترام. یک پدر باید بتواند اصول و مقررات خود را حفظ کند و در عین حال، فضایی حمایتی و لذتبخش ایجاد کند که تجسمی است از اقتدار بدون فدا کردن دسترس پذیری خود.

مردی که پدر خوبی خواهد شد به طور خودکار از احترام اطرافیان خود برخوردار می شود. همکاران، دوستان، خانواده و دیگر افرادی که در زندگی سر راه او قرار می گیرند، به طور خودکار به او احترام می گذارند و تحسینش می کنند.

درستی، اعتماد به نفس و تبحر او احترام دیگران را برمی انگیزد.

10. به لحاظ مالی مسئولیت پذیر است و عادات بد او حداقلی است

داشتن مدیریت مالی و حس مسئولیت پذیری نسبت به تعهدات، آمادگی یک مرد برای پدر شدن را می رساند. تشکیل خانواده از جهات مختلفی هزینه های زیادی دارد، چه هزینه های پیش بینی شده و چه هزینه های پیش بینی نشده. شیوه ی مدیریت پول یک مرد چیزهای زیادی درباره ی آمادگی یا عدم آمادگی او برای پدر شدن و مدیریت هزینه ها می گوید.

در اولویت قرار دادن نیازهای خانواده و هدایت ملزومات زندگی با ملاحظه و دوراندیشی، جزئی جدایی ناپذیر از فرزندپروری موفق است.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید